Conscious Steps
Little steps for a sustainable lifestyle



Blog


Terug naar overzicht

10-08-2022

Duurzame gewoontes volhouden

Een nieuwe gewoonte aanleren of een gewoonte afleren is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. In ieder geval in mijn geval. Vaak stel ik doelen, houd ik het een week, misschien twee weken vol en dan zakt het toch weer langzaam weg. Als het gaat om nieuwe duurzame gewoontes merk ik dat ik het soms nog lastiger vind. Het is vaak nieuw, je hebt er moeilijker toegang toe en het is vaak toch iets lastiger allemaal. Neem plastic vrije producten kopen. Ik ging een hele tijd naar de groenteboer waar ik mijn eigen zakjes meenam, precies de goede hoeveel kon kopen en helemaal plastic vrij. En, bijkomend voordeel, vaak goedkoper dan in de supermarkt. Ondanks dat ik dit super lang deed, ben ik toch weer wat makkelijker geworden en neem ik mijn groente en fruit vaak toch weer mee uit de supermarkt, en ja, met plastic verpakking. Geen grote ramp zou je zeggen maar toch baal ik ervan dat ik het doe. En hoe komt het? Het is makkelijk, ik hoef maar naar 1 winkel. Boodschappen doen is nou niet echt mijn favoriete onderdeel. Dus het scheelt me tijd. Makkelijk opgelost zou je zeggen, je hebt meer tijd nodig! Maak die tijd! Zeker weten waar en nu ik dit schrijf ben ik ook weer gemotiveerd om het te gaan doen maar dit heb ik met nog wel wat duurzame uitdagingen. Hoe komt het dat we vaak voor de makkelijke weg kiezen?
Allereerst is het vrij bekend dat het een tijdje duurt voordat we echt een nieuwe gewoonte hebben aangeleerd. Een nieuwe gewoonte aanleren duurt vaak 21 tot 254 dagen. Wanneer je echt wilt dat het een gewoonte wordt, moet je het 2 tot 3 maanden volhouden. Je moet het dus echt wel even volhouden voordat het in je systeem zit. Oke oke, maar hoe kom je dan die 2 tot 3 maanden door?

Voor mij helpen er altijd een aantal dingen:
1. Stel een doel voor jezelf. Kies er eentje die je nu het belangrijkst vind. Voor mij in dit geval even het boodschappen doen bij de groenteboer om zo mijn plastic verbruik te verminderen. Schrijf dit doel ergens op voor jezelf, het liefst op een plek waar je het vaak ziet. Maak er iets moois van desnoods. Handletter of teken een onderdeel van je doel bijvoorbeeld. In mijn geval groente en fruit. Hang deze op in je keuken of in de kast waar je je boodschappentassen bewaard.
2. Maak je doel zo concreet mogelijk. Wanneer ga je het doen, hoe ga je het doen, met wie ga je het doen? Bijvoorbeeld op zaterdagochtend, op de fiets, in m’n eentje.
3. Vraag jezelf altijd af of het realistisch is. Kan je elke zaterdagochtend? Komt er vaak iets tussen? Zie je jezelf op zaterdagochtend naar de groenteboer fietsen?
4. Vergeet niet jezelf een periode te geven om dit te gaan doen. Is het een grote stap? Maak het jezelf niet te moeilijk een begin met een wat kortere tijd. Bijvoorbeeld, ik ga de komende twee weken op de fiets boodschappen doen bij de groenteboer.
5. Bedenk wat het jou uiteindelijk oplevert. Plastic vrije boodschappen, goed voor het milieu. Welk gevoel geeft dat je? Impactvol, het gevoel dat je verschil kunt maken.

Nou, ik heb mijn doel denk ik gelijk uitgeschreven en ga denk ik even mijn stiften en potloden erbij pakken om mijn doel visueel te maken haha. Ik hoop dat je volgen van de tips jou ook wat dichter bij je doel gaan brengen. Laat je vooral niet uit het veld slaan als het niet in 1 keer lukt. Kijk dan opnieuw naar je plan en bekijk of je het nog realistischer kunt maken. Zie het vooral niet als falen, bekijk hoe je het wel kan laten werken voor jezelf.



Terug naar overzicht